یکسان سازی کلنی ها هنگام استارت بهاره

 

پس از بیرون امدن موفق کلونی ها از فصل زمستان , با جمعیت های متفاوتی در کندو ها مواجه می شویم . در اولین بازدید, کندو های مشاهده می شود که شاید کمتر از یک قاب جمعیت داشته , و برخی هم در تمام قاب های موجود دارای فعالیت و جمعیت هستند , به نحوی که در فصل زمستان هم در داخل خوشه ملکه  اقدام به تخم ریزی و تکثیر جمعیت کرده است .مشاهده این تفاوت جمعیت , می تواند به توان ملکه و جوان بودن آن بستگی داشته باشد . اما همیشه اینطور نیست  !

عواملی چون عدم  تغذیه مناسب با کیک گرده  قبل از ورود به زمستان برای تحریک ملکه به تخم ریزی و ورود کلونی با جمعیت پیر به زمستان , کم شدن ذخیره غذایی در طول فصل زمستان , ورود هوای سرد به داخل کلونی و یا عواملی دیگر , می تواند باعث کم شدن جمعیت یک کلونی در فصل زمستان شده باشد .

نکته بسیار مهم این است که ملکه هر قدر قابلیت و توان تخم ریزی داشته باشد , به هیچ عنوان بیشتر از توان رسیدگی زنبور های کارگر تخم نخواهد ریخت , و شاید مهم تر اینکه تا وقتی که کلونی دارای جمعیت مناسب نشود , در اکثر موارد تخم هایی را هم که بایست به نر تبدیل شود را ملکه نخواهد گذاشت .

حال اینکه بایست جمعیت نر پروازی بالغ , در اوایل  اردیبهشت ماه در زنبورستان  به اوج خود رسیده باشد , چرا که این جمعیت نر با تراکم زیاد , برای بارور سازی درست و کامل  ملکه های باکره , بسیار ضروری است .

از کارهای مهمی که پس از متعادل شدن هوا پس از زمستان گذرانی نیاز به انجام آن است , متوازن کردن جمعیت کندو ها با دادن شفیره های در حال تولد و تکاندن جمعیت در جلوی دریچه پرواز کلونی های ضعیف است .

به خوبی مشاهده خواهد شد که اکثر ملکه ها به اندازه ی جمعیتی که در اختیار گرفته اند , شروع به تخم ریزی و از سر گرفتن فعالیت خود و جمعیت سازی در فصل بهار خواهد کرد .

نکته دیگر اینکه بالا امدن هم زمان جمعیت ها  , در مراحل بعدی مانند بچه گیری , پرورش ملکه ورود به فصل شهد , جمع آوری گرده و ... کمک شایانی خواهد کرد .پس با اجرای این شیوه می توان ملکه های کم توان را شناسایی کرده و در فصل پرورش ملکه , اقدام به تعویض بهنگام آنان کرد .


منبع : محمد صادق قادری